My Add

Tuesday 27 December 2011

SMS 011-14717736 selamatkan Madrasah Salihiah

ALOR SETAR, SELASA, 27 Disember, 2011:Badan Bertindak Selamatkan Madrasah Salihiah (BBSMS) yang dilancarkan Jumaaat lalu menerima lebih 1,200 khidmat pesanan ringkas (SMS) sebagai tanda sokongan terhadap usaha mereka mempertahankan madrasah berusia 100 tahun itu.

Pengerusi jawatankuasa bertindak tersebut, Mansor Ahmad berkata, kebanyakan SMS termasuk emel yang menyatakan sokongan itu diterima daripada masyarakat umum, persatuan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dari dalam dan luar Kedah dan jumlah itu dijangka terus bertambah berdasarkan respons semasa.

Katanya, sokongan pelbagai pihak itu termasuk daripada UMNO membuktikan perjuangan untuk menyelamatkan madrasah berkenaan bukan bermotifkan politik, tetapi demi mempertahankan madrasah yang menjadi tempat memartabatkan syiar Islam.

''UMNO hanya memberi sokongan moral. Bahkan keahlian dan sokongan yang diterima kami juga daripada persatuan penulis, golongan tidak berparti, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) dan NGO Melayu serta Islam dari seluruh negara,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, semalam.

Utusan Malaysia semalam melaporkan kerajaan Pas Kedah tetap dengan keputusan untuk merobohkan Madrasah Salihiah meskipun terdapat cadangan agar dilakukan pengubahsuaian terhadap pelan pembinaan kompleks beli-belah supaya tanah wakaf yang menempatkan madrasah itu tidak diusik.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dilaporkan berkata, selaku graduan lulusan Universiti Al-Azhar, beliau tahu mengenai hukum hakam dan keputusan untuk membenarkan pengambilan tapak serta bangunan madrasah berstatus wakaf khas berkenaan dibuat hanya selepas mendapat kelulusan Majlis Fatwa Negeri.

Azizan turut mendakwa sokongan pemimpin UMNO terhadap usaha mempertahankan kewujudan madrasah itu bermotifkan politik kerana mereka ketandusan isu untuk dimainkan di negeri ini.

Mereka yang berminat untuk menjadi ahli atau menyatakan sokongan boleh menghantar nama dan nombor telefon ke talian 011-14717736 atau emel kepada savemadrasah@yahoo.com.

No comments:

Post a Comment