My Add

Wednesday 25 January 2012

Calon pilihan raya Gabenor Acheh jalani ujian baca al-Quran

JAKARTA, RABU, 25 Januari, 2012: Bagi melayakkan diri bertanding dalam pilihan raya Gabenor Aceh, tiga calon gabenor dan timbalan gabenor menjalani ujian membaca al-Quran di Banda Aceh.

Dalam ujian yang dikendalikan Suruhanjaya Bebas Pilihan Raya (KIP) di Masjid Raya Baiturrahman yang dilakukan di khalayak umum dan disiarkan secara langsung menerusi siaran Radio Republik Indonesia (RRI) Banda Aceh, kesemua mereka lulus.

Ketiga-tiga calon itu ialah Zaini Abdullah-Muzakir Manaf dari Parti Aceh serta Fakhrulsyah Mega-Zulfinar dan Hendra Fadli-Yuli Zuardi Rais dari parti bebas.

Hakim dalam ujian bacaan al-Quran daripada Majlis Ulama Aceh dan Lembaga Pengembangan Tilawatil Quran (LPTQ) menilai para peserta daripada segi cara membaca, adab membaca dan kefasihan bacaan.

Mereka harus mendapat sekurang-kurangnya 50 markah untuk lulus.

Kemahiran membaca al-Quran merupakan syarat wajib bagi calon-calon yang akan bertanding dalam pilihan raya gabenor dan timbalan gabenor serta calon-calon pegawai daerah dan penolong pegawai daerah sejak Aceh melaksanakan undang-undang syariah pada tahun 2003.

Pilihan raya itu dijadualkan diadakan pada 9 April nanti. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment