My Add

Tuesday 24 January 2012

RM6.5 juta jayakan Projek Azam Tani di Kelantan tahun lalu

PASIR MAS, SELASA,  24 Januari, 2012: Kerajaan Pusat melalui Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Kelantan telah memperuntukkan sebanyak RM6.5 juta untuk menjayakan Projek Azam Tani (PAT) di seluruh negeri ini sepanjang tahun lalu.

Pengarah LPP negeri, Md. Zahari Abdullah berkata, peruntukan tersebut melibatkan seramai 650 peserta dalam kalangan golongan kurang berkemampuan dengan hasrat membantu mereka menambah pendapatan seterusnya keluar daripada kemiskinan.

Menurutnya, antara projek yang diusahakan oleh para peserta PAT ialah ternakan ayam kampung, ikan keli, perusahaan kecil dan sederhana (PKS), tanaman sayuran, perusahaan sarang burung walet serta perniagaan kecil menggunakan motosikal roda tiga.

"Setiap peserta mendapat peruntukan RM10,000 untuk melaksanakan projek yang diminati. Kesemua peserta ini akan diberi bimbingan berterusan bagi memastikan matlamat pelaksanaan PAT tercapai dan peserta yang terlibat akhirnya mampu berdikari.

"Alhamdulillah kesemua peserta yang mengikuti program ini telah berjaya menambah pendapatan mereka antara RM200-RM300 sebulan," katanya kepada pemberita pada Majlis Penyerahan PAT Fasa I dan III 2011 di pejabat Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Chetok dekat sini semalam.

Terdahulu Md. Zahari Abdullah menyampaikan sijil dan dua buah motosikal roda tiga kepada 16 peserta PAT di kawasan berkenaan melibatkan peruntukan sebanyak RM160,000.

Md. Zahari memberitahu, 14 daripada 16 peserta PAT di kawasan berkenaan mengusahakan projek ternakan ayam kampung dan selebihnya berniaga menggunakan motosikal roda tiga. - UTUSAN


No comments:

Post a Comment