My Add

Monday 31 October 2011

Muhyiddin: Rakyat tiada pilihan kerajaan terbaik selain BN

AHAD,30 Oktober, 2011: Rakyat tidak mempunyai pilihan kerajaan yang lebih baik selain daripada Barisan Nasional (BN). kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Muhyiddin Yasin
Timbalan Perdana Menteri yakin gandingan parti-parti komponen dalam Barisan Nasional (BN) menjadi teras dan asas penting bagi mempertahankan kedudukannya sebagai satu-satunya parti politik yang mampu mentadbir negara dengan baik dan cemerlang. 

Demiikian antara tofik penting ucapan beliau sepanjang lawatan seharinya ke Sabah hari ini, lapor Bernama.

Semasa merasmikan Majlis Penerangan Perdana Peringkat Negeri di Kota Kinablu, Muhyiddin berkata, rakyat di negara ini lebih terpelihara, malah bertuah berada di bawah pentadbiran BN berbanding kebanyakan negara lain.

"Dalam tempoh 54 tahun kemerdekaan negara dan kemerdekaan di Sabah kurang sedikit daripada (usia) itu, kita telah menganjak pembangunan masyarakat kita ke satu kedudukan yang lebih baik.

"Situasi negara kita yang aman, damai dan makmur terhasil atas kebijaksanaan pemimpin dan masyarakat yang mendukung prinsip kerjasama, perpaduan, saling membantu dan menghormati di antara satu sama lain,” katanya. 

Jelasnya, bagi sebuah negara yang mempunyai rakyat majmuk, kepimpinan negara sejak dahulu telah mengiktiraf perbezaan budaya dan kepercayaan sebagai kekuatan untuk membangunkan negara.

Muhyiddin berkata, kejayaan kerajaan di bawah BN menyatupadukan serta membangunkan rakyat berbilang kaum dan agama turut diiktiraf oleh seluruh dunia.

Gandingan parti komponen dalam BN jadi asas penting

Ketika berucap merasmikan Kongres Parti Liberal Demokratik (LDP) ke-22 di Sandakam. Muhyiddin bercakap tentang gandingan parti-parti komponen dalam Barisan Nasional. 

Menurut beliau, gandingan itu menjadi teras dan asas penting untuk mempertahankan kedudukan sebagai satu-satunya parti politik yang dapat mentadbir negara dengan baik dan cemerlang.

Sehubungan itu, Muhyiddin mahu apa yang selama ini menjadi prinsip dan asas perjuangan BN untuk sama-sama mendukung perjuangan dalam BN perlu diteruskan dan diperkukuhkan.

Oleh itu, semangat saling membantu, tolong-menolong, memahami tugas dan tanggungjawab setiap parti dalam BN adalah amat penting, katanya.

"Lebih penting sekarang ini ialah kerana kita akan berhadapan dengan cabaran yang hebat iaitu Pilihan Raya Umum Ke-13 yang kita akan hadapi mungkin dalam satu tempoh tidak berapa lama lagi,” katanya lagi. 

Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata, soal perpaduan di antara parti dalam BN adalah sesuatu yang perlu diberikan perhatian dan dilakukan sepanjang masa dengan mengambil kira ia akan menambah atau menokok sokongan rakyat kepada kerajaan.

Setuju serah kuasa kepada Sabah, Sarawak urus projek pendidikan


Semasa merasmikan Persidangan Tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) ke-26 di KDCA Penampang. Muhyiddin memberitahu. Kementerian Pelajaran bersetuju menurunkan kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri Sabah dan Sarawak untuk menguruskan pemberian kontrak projek pembangunan pendidikan di kedua-dua negeri itu. 

Katanya. terdapat kewajaran untuk menurunkan kuasa itu memandangkan Sabah dan Sarawak adalah dua negeri yang besar terutama daripada segi jumlah atau saiz sekolah.

"Sebenarnya dulu memang begitu...projek pendidikan di Sabah dan Sarawak di bawah jabatan kita yang ada di peringkat negeri tetapi beberapa tahun kebelakangan ini ia diurus pula oleh kementerian.

"Saya dapati memang ada kewajaran untuk kita turunkan balik kuasa kepada Sabah dan sarawak. Satu cara ialah memberi kuasa kepada pengarah negeri untuk melihat bagaimana projek tertentu yang kita laksanakan di peringkat negeri boleh sama diuruskan," katanya. 

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian sebagai mengulas saranan Presiden PBS, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan agar kerajaan Persekutuan memberi peluang kepada kontraktor Sabah untuk memperoleh kontrak bagi program yang mendapat peruntukan kerajaan persekutuan. 

Sehubungan itu, beliau meminta bahagian pembangunan kementerian supaya meneliti "keupayaan yang ada" terutama bagi kedua-dua negeri itu untuk menguruskan kontrak pembangunan pendidikan. 

"Walaupun kita sudah setuju pada dasar, kita mahu tahu "dia ada kapasiti" atau tidak untuk uruskan...kita tidak mahu lepas itu terganggu kerana tidak ada tenaga manusia atau sumber yang ada untuk menguruskannya. 

"Tetapi secara prinsipnya saya sudah setuju dan mungkin pada peringkat awal projek kecil yang kita biasa buat yang ditawarkan di peringkat pusat kita boleh turunkan dulu...mungkin di bawah RM5 juta yang tidak membabitkan kontrak yang besar...kontrak yang besar kita perlu tengok kapasiti dulu," katanya. 

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata beberapa faktor yang perlu diambil kira termasuk kontraktor yang ditawarkan projek pendidikan mesti berwibawa. 

"Juruperunding juga mesti ada. Setiap kerja ada juruperunding yang beri nasihat termasuk nilai kontrak dan bidang-bidang yang perlu diteliti sebelum kita laksanakan sesuatu projek (pembangunan pendidikan). 

Mengenai gesaan Kumpulan Tindakan Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) Sabah kepada kerajaan Persekutuan untuk membenarkan sekolah kerajaan, jenis kebangsaan membuat pilihan mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, Muhyiddin berkata mereka berhak untuk menyampaikan pandangan mereka berhubung perkara itu. 

"Tetapi kita pun dalam kerajaan dan badan-badan yang terbabit juga ada pandangan. Pandangan kita bukan saja setakat kehendak ibu bapa mungkin kalau ditanya mereka kata "ya" saja mereka tidak mengetahui latar belakang...adakah keupayaan dan adakah guru bahasa Inggeris cukup. 

"Ini sudah kita uji sejak kita perkenalkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahsa Inggeris) bukan baru dan sebab itu kita buat keputusan sebegini (Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Melayu). 

Kita ada 5.3 juta pelajar dan kita ada hampir 10,000 sekolah dan kita ada lebih kurang hampir 500,000 guru...jadi tentunya maklumat yang peroleh itu menyeluruh dan mengambil semua faktor," katanya. 

Beliau berkata, keputusan itu dibuat bukan secara terburu-buru tetapi melalui kajian yang mendalam demi kebaikan semua pihak.

No comments:

Post a Comment