My Add

Thursday 27 October 2011

Negeri pakatan juga perlu jawab teguran Ketua Audit Negara

Muhyiddin Yassin menandatangani plak perasmian Fakulti Perubatan Quest International University Perak (QUIP) di Jalan Raja Permaisuri Bainun, Ipoh, hari ini. Turut hadir Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir. - Foto BERNAMA

KHAMIS, 27 Oktober, 2011: Kerajaan negeri yang dikuasai pakatan pembangkang PKR, PAS dan DAP juga perlu menjawab beberapa teguran dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 kerana laporan itu mencakupi prestasi semua kementerian, agensi dan kerajaan negeri seluruh negara, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Bernama memetik Timbalan Perdana Menteri sebagai berkata hari ini, pembangkang tidak patut sesuka hati melabel bahawa kelemahan perbelanjaan yang didedahkan dalam laporan itu adalah bukti kegagalan program transformasi yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau menjawab soalan wartawan ketika diminta mengulas laporan sebuah portal berita semalam yang melaporkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengkritik dasar transformasi kerajaan berikutan ketirisan yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara itu.

"Laporan itu mencakupi semua agensi dan kerajaan-kerajaan negeri. Tidak juga terkecuali kerajaan-kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang. Ada juga teguran dari audit yang mereka perlu jawab," katanya kepada pemberita selepas melancarkan akhbar mini The School Times di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Sepuluh, Lekir. 

Muhyiddin berkata, Anwar yang pernah berada dalam kerajaan dahulu sebagai Timbalan Perdana Menteri semestinya tahu bahawa laporan Ketua Audit Negara itu sentiasa disertakan dengan teguran-teguran penting untuk memastikan perbelanjaan negara dilaksanakan dengan penuh hemah dan baik. 

"Laporan ini sebenarnya menunjukkan sesuatu, iaitu tanggungjawab Ketua Audit Negara mengambil kira semua aspek dan tentulah kalau ada kelemahan-kelemahan itu perlu diperbaiki. 

"Waktu Ketua Pembangkang dalam kerajaan pun, dia menerajui banyak kementerian pun, dia tahu juga perkara ini, walaupun kita membuat penjelasan kepada juruaudit tetapi teguran sebegitu amat penting juga dan ia akan disertakan di dalam laporan," katanya.

Oleh itu, Muhyiddin berharap semua kementerian dan agensi yang meneliti laporan itu supaya mengambil tindakan segera untuk memperbaiki kelemahan serta cara mereka membelanjakan peruntukan yang diberikan kepada mereka.

"Ini bukan pertama kali, kita mahu peraturan, cara perbelanjaan, wang yang diperuntukkan itu digunakan secara baik-baik. Tidak ada pembaziran, tidak ada salah guna, sekiranya ada elemen-elemen penyalahgunaan kuasa, langkah tertentu seperti tindakan disiplin boleh diambil. 

"Kita juga perlu memastikan beberapa perkara asas seperti akauntabiliti, ketelusan dan apa-apa asas yang kita gunakan untuk menguruskan perbelanjaan negara itu mesti digunakan sebagai panduan utama untuk kebaikan rakyat jelata," katanya. 

Mengenai akhbar mini itu, Muhyiddin berkata akhbar itu adalah inisiatif New Straits Times Press Bhd (NSTP) dengan kerjasama Kementerian Pelajaran akan diedarkan ke 500 sekolah terpilih di kawasan luar bandar di Semenanjung Malaysia. 

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran mengalu-alukan langkah NSTP itu dan berkata ia mampu membantu pelajar untuk menguasai bahasa Inggeris dengan lebih baik. 

Akhbar itu sudah pun mula diedarkan ke sekolah-sekolah berkenaan sejak 29 September lalu dan ia diterbitkan setiap hari Khamis setiap minggu. 

'School Times' yang memuatkan berita dan aktiviti itu diwujudkan khas untuk membantu pelajar sekolah terutamanya di luar bandar untuk menguasai bahasa Inggeris dengan lebih baik pada masa sama didedahkan berkenaan pengetahuan am dan cara pemikiran kreatif. 

Timbalan Perdana Menteri yang dalam rangka lawatan Turun Padang sehari ke Perak menghadiri pelbagai program bersama rakyat antaranya bertemu dengan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan akan meraikan sambutan Deepavali di Little India di Ipoh malam ini. 

Kerja dalam satu pasukan teras kelangsungan BN 

Berucap pada jamuan tengah hari bersama 400 pemimpin dan ahli BN di kawasan Parlimen Parit di Institut Latihan Kemas di Seri Iskandar,
Tan Sri Muhyiddin berkata, bekerja dalam satu pasukan dalam Barisan Nasional (BN) terutama di peringkat bahagian adalah teras kepada kelangsungan parti dalam membentuk kerajaan persekutuan dan negeri.

Beliau mahu kepimpinan semua peringkat BN menjulang dan mengukuhkan lagi semangat bekerja berpasukan untuk menghadapi cabaran pilihan raya umum akan datang.

"Dalam bola sepak ada satu pasukan, dalam politik pun mesti ada satu pasukan. Kalau ada dua pasukan, jadi masalah... kalau tiga pasukan, boleh hancur.

"Jika satu pasukan, ia kuat dan untuk hadapi cabaran akan datang, ia lebih genting,” katanya.

Guru agama perlu berpandangan global 

Pada perjumpaan khas beliau bersama guru-guru agama negeri Perak di Universiti Teknologi Petronas, di Tronoh, Tan Sri Muhyiddin menasihat guru berpendidikan Islam perlu mempunyai pandangan global dan luas.

Beliau tidak mahu mereka hanya tertumpu kepada skop tanggungjawab sedia ada dalam usaha membentuk dan melahirkan modal insan yang berkualiti.

Katanya, pandangan global dan luas itu tidak hanya merangkumi aspek pendidikan malah turut merangkumi pembangunan budaya, ikhtisas, politik dan sebagainya.

"Guru-guru (Pendidikan Islam) adalah ejen perubahan dan pembaharuan yang menentukan modal insan yang terbentuk dengan nilai sahsiah yang akan menjadikan penentu masa depan negara dan bangsa,” katanya.  

No comments:

Post a Comment