My Add

Monday 31 October 2011

100 peniaga di Jenjarom bantah kerajaan PKR roboh kedai

AHAD, 30 Oktober, 2011: Kira-kira 100 peniaga di Jalan Sekolah 1, Jenjarom dekat Banting, mengadakan bantahan secara aman bagi menuntut penjelasan kerajaan Selangor kerana merobohkan gerai yang mereka usahakan sejak 60 tahun lalu. 
Peniaga terbabit mendakwa kedai mereka dirobohkan pada 26 September lalu atas arahan kerajaan negeri, lapor Bernama.
Choon Swee

Seorang peniaga, Kay Teng Khoon, 76, berkata kerajaan negeri sepatutnya menawarkan pampasan setimpal kepada mereka dan bukannya memberi sebuah kedai berkeluasan tidak sampai 100 kaki persegi.

"Tanah untuk kedai ini sudah dimiliki sejak zaman pemerintahan British lagi, kini hak kami sejak empat generasi lalu dirobohkan tanpa apa-apa pampasan setimpal diberikan," katanya ketika ditemui pemberita di tapak gerai mereka.
Abdullah Sani

Katanya, mereka difahamkan tempat tersebut diperlukan untuk kegunaan sekolah dan akur serta bersetuju dengan cadangan itu, namun mahu kerajaan negeri member pampasan sewajarnya seperti wang atau tapak perniagaan yang bersesuaian. 

Peniaga terbabit yang turut disertai keluarga masing-masing juga berkata, mereka berkumpul bagi membantah tindakan Anggota Dewan Undangan Negeri Telok Datok dari DAP, Philip Tan Choon Swee dan Anggota Parlimen Kuala Langat dari Parti Keadilan Rakyat, Abdullah Sani Abdul Hamid yang didakwa lepas tangan dalam isu itu. 

Seorang lagi peniaga, Siah Peck Yoke, 53, pula berkata dalam satu mesyuarat yang pernah diadakan sebelum ini, mereka dijanjikan pemilikan tanah kerana sudah menduduki kawasan tersebut sejak lebih 30 tahun namun itu hanya janji. 

"Saya nak tanya mana semua orang kerajaan, adakah mereka turun menjalankan tugas ataupun hanya tidur. Saya ingin mereka jawab adakah mereka tidur saja," katanya. 

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia, Mohd Ridzuan Abdullah, berkata pihaknya akan cuba membantu peniaga terbabit dengan membawa isu tersebut kepada Perdana Menteri selaku Pengerusi Barisan Nasional Selangor. 

"Kami berharap keadaan yang berlaku seperti ini tidak akan berulang di kawasan lain dan mungkin menjadi petunjuk kepada rakyat Selangor untuk memilih kerajaan sebenar," katanya.

No comments:

Post a Comment