My Add

Friday 28 October 2011

SPRM buka 36 fail siasat laporan Ketua Audit Negara

JUMAAT, 28 Oktober, 2011: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah bertindak terhadap pendedahan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 dan kini telah membuka 36 fail siasatan.

Menurut laporan Utusan Malasia, SPRM dalam kenyataannya memberitahu, pihaknya telah menjalankan siasatan ke atas sebahagian besar isu-isu yang dibangkitkan dalam laporan berkenaan hasil aduan dan maklumat yang diterima daripada orang ramai.

"Antara tindakan yang telah diambil SPRM adalah membuka sebanyak 36 fail siasatan.

"Masing-masing tujuh fail dibuka di Sabah dan Perak, enam di Terengganu dan Kedah, tiga di Johor dan Pulau Pinang, manakala dua di ibu pejabat dan Sarawak," kata kenyataan tersebut.

Dalam pada itu, kenyataan tersebut turut menjelaskan bahawa lebihan perbelanjaan membabitkan SPRM sebanyak 0.73 peratus mengikut Laporan Ketua Audit Negara 2010 adalah disebabkan untuk menampung bayaran bonus tahunan atau Bantuan Khas Kewangan kepada pegawai Gred 54 ke bawah.

Pembayaran tersebut dibuat mengikut Arahan Kerajaan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2010 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2010.

"Sebenarnya, lebihan perbelanjaan ini sama sekali tidak membawa maksud SPRM melanggar mana-mana arahan perbendaharaan ataupun melanggar mana-mana prosedur pengurusan kewangan.

"Sebaliknya, bayaran ini adalah merupakan bayaran bonus yang diluluskan oleh kerajaan," jelas kenyataan itu.

No comments:

Post a Comment