My Add

Saturday 31 May 2014

Empat gempa bumi semalam tidak memberi kesan kepada negara

KUALA LUMPUR, SABTU 31 Mei, 2014: Rakyat Malaysia tidak perlu bimbang dengan kejadian empat gempa bumi yang dilaporkan semalam, kata Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia Datuk Che Gayah Ismail.

Katanya, kesemua gempa yang direkod semalam dan dilaporkan oleh jabatan itu tidak akan memberi kesan kepada negara kerana pergerakan gempa yang direkod, berada jauh dari Malaysia.

``Rekod gempa bumi yang kami terima memang banyak berlaku di seluruh dunia, ia bukan suatu yang luar biasa, dan gempa bumi yang direkodkan semalam adalah terlalu jauh dari Malaysia, oleh itu rakyat Malaysia tidak perlu bimbang,'' katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Semalam Jabatan Meteorologi melaporkan empat gempa sederhana direkodkan di empat kawasan berlainan dan kesemua gempa itu tidak mendatangkan ancaman tsunami.

Gempa yang pertama berlaku di di Flores Region, Indonesia pada pukul 8.56 pagi berukuran 5.2 skala Richter, disusuli sempadan Myanmar-China pada 9.20 pagi (5.6 skala Richter), manakala Volcano Islands, Japan Region pada pukul 7.38 malam (5.0 skala Ricther) dan Mindanao, Filipina pada 11.26 malam (5.3 skala Richter).

Che Gayah, dalam pada itu berkata, pihaknya akan terus memantau pergerakan gempa bumi dari semasa ke semasa. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment