My Add

Friday 30 May 2014

Pihak berkuasa kesihatan Indonesia uji produk Cadbury
 

JAKARTA, JUMAAT 30 Mei, 2014: Pihak berkuasa Indonesia menjalankan ujian ke atas beberapa produk Cadbury susulan laporan penemuan DNA khinzir di dalam coklat keluaran syarikat itu di Malaysia.

Ketua Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM), Roy Alexander Sparingga berkata, pihaknya akan mengambil sampel dan menjalankan ujian makmal bagi mengesahkan pematuhan Cadbury terhadap garis panduan makanan di republik itu.

"Hanya 10 variasi coklat Cadbury yang memperoleh sijil halal daripada Majlis Ulama Indonesia (MUI),” katanya yang dipetik dalam laporan Jakarta Globe pada Jumaat.

Laporan penemuan DNA babi dalam dua produk coklat keluaran Cadbury Malaysia pada Sabtu lepas turut mencetuskan kebimbangan rakyat di negara ini yang menjadikan media sosial sebagai medium menyuarakan keresahan mereka.

Ini kerana kedua-dua produk terbabit iaitu Cadbury Coklat Susu dengan Kacang Hazel dan Coklat Susu dengan Badam turut dijual di pasaran Indonesia.

Menurut Roy Alexander, hanya produk coklat susu dengan kacang hazel berdaftar dengan BPOM selaku badan yang berkuasa memantau produk makanan berbungkus di Indonesia, namun tempoh pendaftarannya sudah berakhir, manakala usaha Cadbury membawa masuk produk coklat susu dengan badam ditolak. - Bernama

No comments:

Post a Comment