My Add

Friday 7 October 2011

IAIS kritik kerajaan Pas Kelantan

JUMAAT, 07 Oktober 2011: Kerajaan Pas Kelantan dikritik kerana pelaksanaan Rang Undang-Undang Negeri Kelantan 1993 didakwa mengetepikan aspek holistik al-Quran.

Ketua Pegawai Eksekutif Institut Pengajian Lanjutan Islam (IAIS), Prof. Dr. Mohammad Hashim Kamali berkata, kitab suci tersebut sebenarnya turut menekankan setiap pelaku jenayah masih diberikan ruang untuk bertaubat.

Malah katanya, tiga daripada enam hukuman hudud yang terkandung dalam rang undang-undang itu juga seharusnya tidak tersenarai dalam hukum hudud negeri itu iaitu membabitkan kesalahan minum arak, murtad dan pemberontakan.

"Kritikan saya ini bersandarkan ketetapan mereka yang merujuk kitab Fikah tanpa mengaplikasikan elemen ijtihad kepada ketiga-tiga hukum berkenaan," ujarnya.

Beliau berkata demikian dalam rancangan Lets Talks yang disiarkan oleh The Malaysian Observerketika diwawancara oleh peguam, Datuk Jahaberdeen Mohamed Yunoos.

Dalam pada itu, katanya, Kanun Keseksaan yang diaplikasikan undang-undang Malaysia merupakan undang-undang takzir dan ia masih dalam lingkungan siasah syariah.

Katanya, ini kerana ia konsisten dengan prinsip-prinsip Islam iaitu mewujudkan keadilan serta undang-undang itu telah diluluskan Parlimen sebagai pembuat dasar.

"Justeru, hukum hudud tidak seharusnya dipolitikkan kerana untuk menguasainya mereka perlu memahami al-Quran dan takrifannya kerana Islam merupakan agama yang memaafkan dan rahmat kepada seluruh umat," katanya.

Sementara itu, Mohammad Hashim berkata, hukum hudud tidak termasuk dalam elemen akidah umat Islam kerana akidah umat Islam adalah berdiri dengan Rukun Islam dan Iman. - Utusan

No comments:

Post a Comment