My Add

Wednesday 5 October 2011

Undang-undang baru kena ambil kira keselamatan negara


KUALA LUMPUR: Undang-undang baru yang bakal digubal bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Buang Negeri 1959 perlu mengambil kira isu-isu sensitif yang boleh mencetuskan pergaduhan dan menggugat keselamatan negara.


Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) berkata, isu sensitif itu termasuk apa-apa perkara berkaitan agama, kaum, kepentingan Raja-Raja Melayu serta perkara-perkara yang termaktub di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

"Keselamatan tidak ada harganya. Walaupun ada parti-parti politik gunakan isu ini (pemansuhan tiga akta) sebagai modal kempen pilihan raya, kerajaan mesti yakin sesuatu yang dibuat itu adalah untuk kebaikan ramai,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Kediaman Terhad (Pemansuhan) 2011 di Parlimen, hari ini.

Rang undang-undang itu dibentangkan untuk bacaan kali kedua oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pagi tadi. Rang undang-undang itu kemudiannya diluluskan tanpa sebarang pindaan. - Bernama

No comments:

Post a Comment