My Add

Saturday 22 October 2011

Undang-undang cegah gejala murtad perlu diwujudkan

Bernama
SABTU, 22 Oktober, 2011: Himpunan Sejuta Umat (Himpun) hari ini menyeru kerajaan untuk menggubal undang-undang khusus bagi mencegah dan membendung gejala murtad dan kegiatan memurtadkan umat Islam di negara ini.

“Ini adalah antara 10 resolusi yang dicapai pada perhimpunan itu, selain memastikan undang-undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam dalam Perlembagaan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama akta yang akan menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri,” kata Pengerusi bersama Himpun, Mohd Azmi Abdul Hamid pada perhimpunan itu di Stadium Shah Alam, hari ini.

Perhimpunan yang disertai kira-kira 4,000 orang, termasuk wakil beberapa badan bukan kerajaan (NGO) turut dihadiri Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Mohd Azmi juga berkata, sistem pendidikan negara perlu disemak semula bagi memastikan tiada unsur yang boleh mendedahkan pelajar Islam kepada penghakisan akidah.

Beliau turut meminta semua institusi dalam masyarakat terutama ibu bapa untuk mengambil tanggungjawab yang tegas dalam mendidik anak-anak dengan kefahaman Islam agar dapat dijadikan benteng daripada terjebak dengan kegiatan pemesongan akidah.

Beliau berkata, deklarasi yang mengandungi 10 resolusi yang berkaitan gejala murtad itu akan disembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam masa terdekat.  

No comments:

Post a Comment