My Add

Wednesday 19 October 2011

IPTS salah laku tak boleh ambil siswa asing


Oleh Meor Hisham Zulkifli, Faiza Zainudin dan Syed Azwan Syed Ali

Berita Harian 

RABU, 19 Oktober, 2011: Tindakan tegas, termasuk tidak membenarkan kolej swasta mengambil pelajar asing akan diambil ke atas kolej yang terbukti bersubahat membenarkan pelajar asing dari Afrika menduduki peperiksaan tanpa perlu menghadiri kelas. 

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin, berkata Jabatan Pengajian Tinggi sudah menghubungi jabatan imigresen dan siasatan menyeluruh berhubung dakwaan itu akan dilakukan segera.
Kita akan siasat isu ini dan jika terbukti wujud salah laku, kita akan ambil tindakan. Sepatutnya jika ada pelajar tidak datang ke kelas dalam tempoh lama, kolej perlu lapor kepada kementerian.
Namun, sehingga kini tiada laporan dibuat dan kami juga tidak menerima sebarang laporan mengenai salah laku seperti itu, katanya ketika ditemui di lobi Parlimen di Kuala Lumpur, semalam. 

Beliau mengulas pendedahan mengenai lima kolej swasta yang dikesan bersekongkol dengan pelajar warga Afrika yang tidak hadir ke kelas bagi menduduki peperiksaan tetapi pihak terbabit memperbaharui dokumen pelajar masing-masing. 

Perkara itu didedahkan Pengarah Jabatan Imigresen Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Mohd Zahari Hassan. 

Khaled berkata, kemasukan pelajar dari Afrika memerlukan sijil sokongan luar negara (NoC) bagi memastikan mereka mempunyai kelayakan akademik untuk melanjutkan pengajian di Malaysia. 


No comments:

Post a Comment