My Add

Sunday 23 October 2011

MIC ingin tanding Parlimen Kedah atau Pulau Pinang

Bernama
AHAD, 23 Oktober, 2011: MIC, yang hanya memenangi tiga daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya pada pilihan raya umum 2008, berhasrat membuat pertukaran satu daripada kerusi yang diperuntukkan kepadanya di Selangor dengan kerusi di Kedah atau Pulau Pinang.

Presidennya, Datuk G.Palanivel berkata, walaupun dua negeri berkenaan mempunyai ramai penduduk India, tetapi tiada satupun kerusi Parlimennya ditandingi parti berasaskan kaum itu.

"Kami bertanding di empat kerusi Parlimen di Selangor pada 2008...kenapa perlu sampai empat sedangkan di Kedah dan India ada ramai anggota masyarakat India, tapi tak ada kerusi?” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu dalam temu bual dengan Bernama baru-baru ini.

Parti ketiga terbesar dalam Barisan Nasional (BN) itu kalah kesemua empat kerusi Parlimen yang ditandinginya di Selangor — Kapar, Kota Raja, Subang dan Hulu Selangor, yang calonnya ialah Palanivel sendiri.

Pilihan raya umum itu juga menyaksikan orang kuat MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu kalah di Sungai Siput dan Datuk S.Sothinathan pula kecundang di Teluk Kemang. Parti ini hanya mengekalkan kerusi Parlimen Cameron Highlands, Segamat dan Tapah.

No comments:

Post a Comment