My Add

Thursday 6 October 2011

Nasib peniaga Melayu Kompleks Selera Sri Pantai terjejas

Para peniaga Kompleks Sri Pantai, Bayan Lepas membantah keputusan MPPP yang mahu merobohkan pentas hiburan di tempat mereka berniaga. - UTUSAN/ismail kamadin

PULAU PINANG: Usaha para peniaga di Kompleks Selera Sri Pantai membina sebuah pentas bagi membolehkan pengunjung berhibur ternyata berjaya menghidupkan kawasan 'mati' itu.
Kehadiran ramai pengunjung sekali gus membawa rezeki buat kira-kira 15 peniaga Melayu di kompleks yang terletak di tepi pantai itu.
Namun, semua itu tidak lagi dapat dinikmati apabila Kerajaan DAP Pulau Pinang memberi arahan supaya kegiatan berbentuk hiburan itu dihentikan.
Wakil penjaja Kompleks Sri Pantai, Md. Salin Puteh, 55, berkata, pihaknya menerima notis daripada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) bertarikh 29 September lalu supaya menghentikan kegiatan hiburan dan merobohkan pentas itu dalam tempoh tujuh hari.
Menurutnya, pentas untuk karaoke itu dibina pada 1997 dengan kos kira-kira RM50,000 menerusi kutipan di kalangan para peniaga sendiri.
"Jika dirobohkan, sudah tentu pendapatan kami akan terjejas. Inilah satu-satunya cara untuk kami merancakkan perniagaan di sini. Ini semua adalah hasil inisiatif dan penat-lelah kami.
"Tapi, Kerajaan DAP Pulau Pinang sewenang-wenangnya mahu mengganggu periuk nasi kami," katanya di sini hari ini. Hadir sama kira-kira 20 peniaga kompleks berkenaan.
Mereka turut membawa sepanduk yang antaranya tertulis 'DAP zalimi peniaga-peniaga Melayu', 'DAP janji kosong' serta 'DAP roboh dan rampas gerai kami'.
Md. Salin memberitahu, meskipun akur bahawa struktur yang dibina itu tidak mendapat kelulusan MPPP, namun mereka tetap berusaha untuk mendapatkan permit hiburan.
Jelasnya, mereka pernah memohon permit hiburan daripada MPPP tapi sehingga kini masih tiada sebarang maklum balas, sebaliknya pihak berkuasa tempatan itu merobohkan sebahagian pentas berkenaan tahun lalu.
Sementara itu, Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas), Mohd. Ridzuan Abdullah berkata, pihaknya sedang mengedarkan borang kaji selidik kepada para peniaga Melayu di negeri ini.
Katanya, hasil maklum balas kaji selidik itu akan diserahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. - Utusan

No comments:

Post a Comment