My Add

Wednesday 29 August 2012

Institut Jantung Negara terima Anugerah Inovasi PM 2011

*NAJIB Tun Razak menyampaikan Anugerah Inovasi Perdana Menteri 2011 kepada Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Robaayah Zambahari (tiga dari kiri) di Kuala Lumpur, semalam. Turut sama (dari kiri), Ketua Pegawai Operasi IJN, Akmal Arief, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Datuk Azhari Yaakub, Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr. Ali Hamsa dan Ketua Pengarah MAMPU, Datuk Zabidi Zainal. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN

KUALA LUMPUR, SELASA, 28 Ogos, 2012: Institut Jantung Negara (IJN) dinobatkan sebagai penerima Anugerah Inovasi Perdana Menteri (AIPM) 2011 atas kecemerlangan dalam bidang perubatan tempatan.

Anugerah berupa plak dan wang tunai berjumlah RM1 juta itu disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Tan Sri Dr. Robaayah Zambahari dalam satu majlis di sini hari ini.

AIPM yang bermula sejak 2009 merupakan pengiktirafan perdana terunggul kepada agensi serta jabatan yang berjaya menghasilkan sesuatu perkara berimpak tinggi dan signifikan terhadap kesejahteraan rakyat serta negara.

Pada majlis itu, Perdana Menteri serta para tetamu turut menyaksikan pembedahan pintasan jantung dan 'angiogram' secara langsung dari bilik pembedahan IJN oleh pakar-pakar pusat perubatan tersebut.

Dalam pada itu, Dr. Robaayah ketika ditemui selepas majlis itu bersyukur dengan penerimaan anugerah tersebut dan berharap ia akan membuatkan IJN lebih dikenali di persada antarabangsa.

Katanya, dengan segala usaha penambahbaikan dan inovasi yang dijalankan selama ini, para penghidap masalah jantung di negara ini tidak perlu ke luar negara bagi mendapatkan rawatan.

"Kita telah dapat merawat banyak komplikasi dan yang terbaru ialah ada pesakit yang sudah mendapat injap jantung baru tanpa perlu melalui pembedahan iaitu injap tersebut dimasukkan melalui paha bagi menggantikan injap yang sudah rosak," katanya.

Lebih manis, katanya, anugerah itu diterima ketika IJN merayakan sambutan ulang tahun ke-20 penubuhan institut tersebut.

Mendahului IJN dalam memenangi AIPM adalah Lembaga Hasil Dalam negeri (LHDN) pada 2009 serta penerima bersama iaitu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada 2010.

Ia dianjurkan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu) Jabatan Perdana Menteri dengan kerjasama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment