My Add

Wednesday 4 April 2012

PERKESO kaji caruman untuk mereka bekerja sendiri

KUALA LUMPUR, RABU, 04 April, 2012: Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) sedang mengkaji untuk memperluaskan sistem perlindungan sedia ada atau memperkenalkan sistem perlindungan baru bagi membolehkan mereka yang bekerja sendiri termasuk pemandu teksi mencarum. 

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata mereka yang bekerja sendiri memerlukan perlindungan dan kerajaan sudah melakukan kajian mengenainya dengan pengkhususan kepada pemandu teksi.

"Pemandu teksi adalah golongan yang bekerja sendiri dengan tidak mempunyai majikan dan waktu kerja tertentu," katanya ketika menjawab soalan Charles Anthony Santiago (DAP-Klang) di Dewan Rakyat, hari ini.

Charles Anthony ingin tahu sama ada kementerian bercadang memperkenalkan Skim PERKESO atau Skim Kesihatan bagi pemandu teksi yang ada di antara mereka berkerja sehingga 24 jam sehari. 

Subramaniam berkata, kajian itu dilakukan terhadap 1,500 pemandu teksi di Lembah Klang bagi mendapatkan maklum balas mengenai cara kerja dan keperluan mereka yang bekerja sendiri. 

"Kajian ini boleh membantu kita untuk menimbang keputusan yang akan diambil kerajaan dalam memperluaskan perlindungan kepada pemandu teksi," katanya. 

Beliau menjelaskan caruman kepada PERKESO adalah termasuk untuk Skim Bencana Pekerjaan yang dibiayai majikan manakala Pencen Ilat dibiayai majikan dan pekerja. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment