My Add

Tuesday 1 November 2011

KDN tubuh empat subunit khas tangani isu warga asing

ISNIN, 31 Oktober, 2011: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menubuhkan empat subunit khas untuk menangani isu warga asing di negara ini, kata Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini.

Beliau berkata, subunit itu akan menangani isu mengenai warga dan pekerja asing di Sabah dan Sarawak, isu pelarian, isu pelajar asing, dan isu tuduhan politik yang tidak berasas.

Menurut laporan Bernama, selain itu, kesemua subunit berkenaan turut melihat perkara sampingan bagi menambah baik Program 6P, katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat bersama pengarah imigresen negeri, di sini.

"Empat subunit ini akan lebih fokus mengenai apa yang harus dilakukan. Mereka akan bekerja dengan kementerian dan agensi termasuk agensi asing,” katanya.

Hishammuddin berkata, walaupun penubuhan empat subunit itu tidak termasuk dalam objektif utama jawatankuasa kabinet dan Program 6P, KDN mengambil inisiatif sendiri untuk memastikan hasil yang lebih baik.

Katanya, semua subunit berkenaan akan membentangkan laporan kepada Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin (PATI) yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

No comments:

Post a Comment