My Add

Friday 4 November 2011

Anwar yakin 'tawan' Putrajaya sebagai ‘kebangkitan Malaysia’

JUMAAT, 04 November, 2011: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin Pakatan Rakyat akan mengambil alih pentadbiran kerajaan di Putrajaya pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang. 

Bercakap dalam satu temubual dengan agensi berita antarabangsa Bloomberg, Anwar menjangka kemenangan Pakatan pada PRU 13 itu sebagai ‘kebangkitan Malaysia’. 

“Melihat pada kadar kami sedang bergerak sekarang, kami akan mengambil alih kerajaan,” kata beliau dalam temu bual dipetik agensi berita itu semalam. 

Keadilandaily menyiarkan kenyataan Anwar itu semalam yang dipetik dari The Malaysian Insider.

Anwar memberitahu Bloomberg Pakatan bakal memperoleh lebih 40 peratus undi di kubu-kubu kuat BN termasuk di Johor dan Pahang, serta memperoleh kembali majoriti di lima negeri yang dimenangi pada 2008. 

Selain itu beliau juga yakin Pakatan akan mencatatkan kedudukan lebih baik di Negeri Sembilan dan Terengganu.

“Trend ke arah kebebasan dan demokrasi tidak boleh dielak. Kita sepatutnya boleh melakukan lebih baik (kali ini),” kata Anwar yang juga Ketua Umum Keadilan. 

Menurut Anwar, kebangkitan kuasa rakyat di Timur Tengah kini sedang mara di Asia Tenggara menyaksikan perubahan politik di negara seperti Singapura dan Myanmar. 

“Ketika negara-negara Timur Tengah berhadapan dengan Kebangkitan Arab, negara jiran Singapura menyaksikan rekod peralihan undi kepada pembangkang pada Mei (lalu), dan Myanmar membebaskan beberapa pesaing politik dari penjara bulan lalu,” 

“Bila akan ada Kebangkitan Malaysia? (Ketika) pilihan raya umum akan datang,” kata Anwar. 

“Harap-harap, kami akan melakukan (giliran) kami menerusi proses demoktratik yang aman,” katanya lagi.  

No comments:

Post a Comment