My Add

Sunday 29 January 2012

Skim pinjaman khas diperkenal

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Januari, 20112: Masalah warga kota berpendapatan rendah sukar memperoleh pinjaman perumahan untuk membeli rumah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang disewa mereka dijangka diatasi melalui skim pinjaman khas yang diperkenalkan kerajaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Skim Pembiayaan Khas Penjualan Program Perumahan Rakyat Majlis Tindakan Ekonomi Negara (PPR MTEN) dan Perumahan Awam DBKL itu akan beroperasi mulai 1 Mac ini.

Beliau berkata, skim pembiayaan khas itu diwujudkan kerajaan bagi menghadapi peningkatan harga rumah di ibu kota dan bermanfaat buat bakal pembeli yang berminat memiliki rumah yang ditawarkan kepada mereka.

Beliau yang juga Menteri Kewangan memberitahu, skim itu akan dikendalikan oleh Syarikat Perumahan Wilayah Persekutuan yang ditubuhkan di bawah Yayasan Wilayah Persekutuan, dengan dana pembiayaan daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Melalui skim khas ini, masalah memperoleh pinjaman diyakini dapat diatasi dan membantu keluarga yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki rumah.

"Suka saya umumkan bahawa Jemaah Menteri pada 18 Januari 2012 bersetuju dengan skim ini yang dicadangkan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar," katanya semasa berucap merasmikan Sambutan Hari Wilayah Persekutuan di Dataran Merdeka di sini, semalam

Dalam pada itu, Perdana Menteri memberitahu, kerajaan mempunyai pelan jangka panjang dalam membangunkan ketiga-tiga kawasan Wilayah Persekutuan demi memastikan pembangunan tempat tersebut sentiasa makmur dan harmoni selari dengan peranan masing-masing.

Sebagai contoh, katanya, hala tuju pembangunan Wilayah Persekutuan Labuan telah ditetapkan berasaskan tiga teras utama iaitu sebagai hab perdagangan industri minyak dan gas, pusat kewangan dan perniagaan antarabangsa serta sebagai destinasi pelancongan tersohor.

Kata beliau, Wilayah Persekutuan Putrajaya pula ia akan terus mengekalkan ciri-ciri sebuah bandar pintar hijau, terurus dan tersusun dengan sistem perbandaran yang moden dan efisien, selain sebagai pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan.

"Kita sesungguhnya mendambakan Wilayah Persekutuan sama ada Kuala Lumpur, Labuan atau Putrajaya yang bukan sebagai 'pulau batu yang nyah jiwa atau roh,' sebaliknya merupakan oasis hijau yang bugar, tempat terbaik untuk bekerja, berniaga, melabur, melancong dan berlibur," katanya.

Sementara itu, sambutan Hari Wilayah Persekutuan Kelapan pada kali ini menyaksikan perbarisan membabitkan 94 kontinjen pelbagai kategori dengan penyertaan 8,000 orang - UTUSAN

No comments:

Post a Comment