My Add

Monday 9 April 2012

Pinjaman Bank Dunia sudah dibayar: Ahmad Husni

KUALA LUMPUR, ISNIN, 09 April, 2012: Kerajaan sudah membayar sepenuhnya pinjaman daripada Bank Dunia manakala sebahagian besar pinjaman dengan Bank Pembangunan Asia (ADB) sudah dijelaskan, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini. 

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, berkata kerajaan meminjam AS$2,646 juta daripada Bank Dunia bagi tempoh 1965 hingga 1999 dan semua pinjaman itu sudah dijelaskan sepenuhnya pada 2011.

"Pinjaman daripada ADB pula diperoleh dalam tahun 1968 sehingga 2002 yang berjumlah AS$1,285 juta, yang mana sehingga Disember 2011 baki pinjaman ialah sebanyak AS$124 juta," katanya menjawab soalan Alexander Nanta Linggi (BN-Kapit).

Beliau berkata, jumlah keseluruhan pinjaman kerajaan daripada Bank Dunia dan ADB antara tahun 1965 hingga 2002 adalah sebanyak AS$3,931 dan pinjaman tersebut hanya dibuat selepas mengambil kira kemampuan membayar balik. 

"Kerajaan akan terus komited untuk menjelaskan bayaran pinjaman mengikut jadual yang ditetapkan," katanya dan menambah bahawa kerajaan tidak meminjam daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). 

Ahmad Husni berkata, pinjaman yang dibuat itu hanya digunakan untuk membiayai pelbagai projek membasmi kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup rakyat. 

"Semua pinjaman Bank Dunia sudah dibayar sepenuhnya membuktikan kerajaan Malaysia mengamalkan pendekatan pengurusan hutang yang berhemat di mana pinjaman dibuat hanya untuk membiayai projek pembangunan yang diperlukan oleh rakyat dan selepas mengambil kira kemampuan membayar balik," katanya. 

Ahmad Husni berkata, sebahagian besar pinjaman daripada Bank Dunia dan ADB digunakan untuk membiayai projek pembangunan luar bandar termasuk pembangunan sektor pertanian, perhutanan, pembangunan tanah rancangan seperti Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felcra), bekalan air, pengairan, pembetungan, kemudahan pendidikan, kemudahan kesihatan serta menyediakan skim kredit mikro dan tabung pinjaman untuk pengeluaran makanan. 

Selain itu, pinjaman juga digunakan untuk membiayai pembangunan pengangkutan bandar, telekomunikasi, jalan raya dan lebuh raya. 

"Projek-projek ini sudah memberi sumbangan yang besar kepada usaha kerajaan untuk membasmi kemiskinan, meningkatkan pendapatan, kemudahan infrastruktur luar bandar, pendidikan dan kesihatan rakyat," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment