My Add

Friday 6 April 2012

Sultan Pahang cadang wujudkan Hari Masjid

KUANTAN, JUMAAT, 0 April, 2012: Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menitahkan supaya Pahang mengisytiharkan "Hari Masjid" sebagai satu langkah untuk mengimarahkan institusi itu. 

Titah baginda, Majlis Ugama Islam Pahang (MUIP) perlu mencari satu tarikh yang sesuai untuk tujuan itu.

 "Idea ini, alangkah manisnya kalau ada hari masjid, secara tidak langsung dapat menyatukan hati rakyat supaya mengimarahkan masjid.

"Usaha untuk memakmurkan masjid agar dapat diberi taufik dan hidayah selain dapat merancakkan aktiviti yang diatur oleh pegawai dan ahli jawatankuasa masjid," baginda bertitah demikian kepada pemberita selepas merasmikan masjid baru Masjid Sultan Ahmad Shah Felda Bukit Goh di sini, hari ini. 

Masjid yang boleh memuatkan 1,000 jemaah dalam satu-satu masa itu mula dibina pada 2009 dengan perbelanjaan hampir RM4 juta menerusi peruntukan RM1.9 juta daripada Muip dan RM1.9 juga lagi dari kerajaan persekutuan. 

Baginda bertitah, dengan adanya Hari Masjid itu nanti, ia akan dicontohi negeri-negeri lain. 

Dalam pada itu juga baginda bertitah, supaya rancangan dan aktiviti yang diatur oleh pegawai dan ahli jawatankuasa masjid perlu dipergiatkan dengan teratur yang boleh membabitkan lapisan masyarakat di semua peringkat umur. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment