My Add

Monday 3 October 2011

Kerajaan Selangor perlu selesaikan segera isu roboh kedai

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) mendesak kerajaan negeri Selangor agar menyelesaikan segera isu kedai milik peniaga Cina di Jalan Sekolah Jenjarom, Kuala Langat yang dirobohkan tanpa sebarang pampasan yang munasabah.

Presiden Ikhlas, Mohd. Ridzuan Abdullah berkata, setelah lebih seminggu premis tersebut dirobohkan, tiada sesiapa tampil membantu 28 peniaga terbabit yang telah hilang mata pencarian.

"Sudah 60 tahun mereka berniaga di situ. Apabila kedai dirobohkan, mereka hanya diberi RM300 seorang dan tiada lokasi gantian yang sesuai disediakan.

"Sepatutnya wakil rakyat perlu mencadangkan lokasi gantian yang sesuai kepada mereka, manakala ahli Parlimen pula selesaikan urusan pampasan," katanya ketika mengunjungi pejabatUtusan Malaysia di sini, semalam.

Kira-kira 100 peniaga Cina dan keluarga mereka yang terlibat dalam isu itu berkumpul di tapak perniagaan lama hari ini sebagai memprotes Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Teluk Datuk, Philip Tan Choon Swee dan Ahli Parlimen Kuala Langat dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Abdullah Sani Abdul Hamid yang gagal menyelesaikan isu tersebut.

Menurut Mohd. Ridzuan, Ikhlas akan membawa perkara itu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang merupakan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor bagi membantu menyelesaikan masalah peniaga terlibat.

"Ini adalah satu penganiayaan terhadap mereka, jadi Ikhlas akan membantu mereka dengan membawa perkara ini kepada Perdana Menteri secepat mungkin," katanya. - Utusan

No comments:

Post a Comment