My Add

Thursday 24 November 2011

Denda RM500,000 jika arah amah Indonesia buat kerja lain

PUTRAJAYA, KHAMIS, 24 November, 2011: 
MAJIKAN yang menggaji pembantu rumah Indonesia dan mengarahkan mereka menjalankan kerja selain daripada di rumah boleh didenda sekurang-kurangnya RM500,000 atau penjara tiga hingga 20 tahun. 

Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia, Datuk Sheikh Yahya Sheikh Mohamed, berkata kesalahan mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 itu termasuklah mengarahkan pembantu rumah membantunya bekerja di pasar malam atau kedai runcit, menjaga orang sakit di rumah selain di rumah majikan itu serta meminta mereka bekerja di rumah lain walaupun di rumah saudara-mara sendiri.

"Di Indonesia, apabila kita memohon pembantu rumah, kita akan ditanya untuk tujuan apa, kerana kalau pembantu rumah diambil untuk menjaga orang tua, latihan yang akan diberi khusus untuk jaga orang tua saja. 

"Kalau diambil untuk kerja-kerja rumah, latihan yang diberi hanya berkaitan dengan tugas kerja-kerja rumah," katanya pada sidang akhbar mengenai isu pembantu rumah dan penarikan balik moratorium di sini, hari ini.

Ditanya sekiranya pembantu rumah itu sendiri secara sukarela ingin membuat kerja berkenaan sama ada di rumah majikan atau di tempat lain untuk mendapatkan wang tambahan, Sheikh Yahya berkata: "Tidak dibenarkan kerana mungkin pada masa itu dia kata setuju tetapi kemudian hari akan timbul isu lain. 

"Dia digajikan untuk rumah A, jadi mesti kerja di rumah A. Kerana dalam pas dia pun ada nama majikan itu. Jika dia ditangkap di rumah lain selain dari rumah A, pembantu rumah juga boleh dikenakan tindakan dan majikan juga boleh didakwa." 

Dengan persetujuan pihak Indonesia untuk menyambung semula penghantaran pembantu rumah ke Malaysia mulai 1 Disember ini, Sheikh Yahya menasihatkan majikan dan agensi pekerjaan supaya lebih bertanggungjawab dan menghormati semua persetujuan yang dicapai antara Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pertemuan kedua-dua pemimpin itu di Bali, baru-baru ini. 

Antara persetujuan itu adalah mengenai keperluan mengadakan kontrak kerja untuk pembantu rumah, kos pengambilan pembantu rumah Indonesia yang ditetapkan pada kadar RM4,511, wajib kursus selama 200 jam, cuti satu hari seminggu kepada pembantu rumah selain tidak dibenarkan melakukan kerja lain selain daripada kerja domestik. 

Majikan pula hanya dibenarkan mengambil balik RM1,800 daripada kos yang mereka dulukan kepada pekerja dengan memotong gaji tidak lebih daripada 50 peratus sebulan daripada pekerja mereka. 

"Kita tidak mahu peristiwa moratorium pada 2009 berlaku kembali yang sebelum ini terjadi akibat daripada penderaan terhadap pekerja hingga menyebabkan kematian, penganiayaan serta tidak membayar gaji," katanya. 

Sheikh Yahya berkata, hanya 121 daripada 400 agensi pekerja berdaftar di Malaysia yang bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan untuk menguruskan penggajian pembantu rumah Indonesia. 

"Senarai agensi itu akan dipaparkan di portal jabatan itu pada awal Disember depan. Agensi yang tidak bersetuju tidak dibenarkan membuat urusan membekalkan pembantu rumah Indonesia," katanya. 

Beliau berkata, antara alasan mereka tidak bersetuju adalah kos struktur yang dipersetujui kedua-dua negara iaitu sebanyak RM4,511 yang didakwa tidak memberi keuntungan kepada agensi berkenaan selain daripada segi jaminan. 

"Dulu tiga bulan sekarang dah dilanjut kepada enam bulan, jadi banyak agensi kata dia takut nanti lepas lima bulan baru ada majikan datang kepada mereka dan beritahu pembantu ini disahkan tidak layak daripada segi kesihatan untuk bekerja dan minta pembantu rumah yang baru," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment