My Add

Sunday 8 April 2012

Perumahan PR1MA bakal dibina di Bandar Nusajaya

KUALA LUMPUR, SABTU, 07 April, 2012: Dalam usaha untuk menggalakkan pemilikan rumah, terutamanya dalam kalangan kumpulan berpendapatan pertengahan di bandar utama seluruh negara, kerajaan bercadang untuk membina perumahan mampu milik di Bandar Nusajaya, Gelang Patah, Johor, di bawah Program Perumahan 1Malaysia (PR1MA). 

Perumahan PR1MA yang akan bertempat dalam pembangunan terancang Nusajaya itu akan dimajukan oleh PR1MA Bhd dan pemaju swasta, Denia Development Sdn Bhd, katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. Projek itu membabitkan pembinaan 397 unit rumah teres berangkai, masing-masing dengan saiz lot 18 kaki x 65 kaki dan berkeluasan binaan 1,200 kaki persegi.

Rumah-rumah yang akan siap menjelang 2016 itu dijangka berharga di antara 10 dengan 25 peratus lebih rendah daripada harga pasaran, katanya. 

Ketua Pegawai Eksekutif PR1MA, Datuk Abdul Mutalib Alias, berkata Bandar Nusajaya adalah projek pertamanya di Johor dan yang kedua bagi perbadanan itu. 

"Kami yakin pembangunan PR1MA di Bandar Nusajaya PR1MA akan menerima sambutan yang menggalakkan, berdasarkan kepada sambutan yang telah diterima bagi projek pertama kami di Presint 11, Putrajaya Oktober tahun lepas," katanya. 

Lebih daripada 7,000 permohonan diterima bagi 560 rumah mampu milik yang terletak di Precint 11, Putrajaya.

Unit tersebut, yang berharga RM120,000 hingga RM150,000, dimajukan oleh Putrajaya Holdings Bhd dan terdiri daripada 420 unit berkeluasan 815 kaki persegi setiap satu, dan 120 unit berkeluasan 1,006 kaki persegi. 

Abdul Mutalib berkata, untuk melayakkan diri bagi program PR1MA, pemohon mestilah memenuhi beberapa kriteria, antaranya, mereka mestilah warganegara Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas, dan mestilah bekerja atau bermastautin di kawasan projek itu dibangunkan. 

Selain itu, mereka mestilah tidak memiliki lebih daripada satu rumah lain di Malaysia dan meraih pendapatan isi rumah RM2,500 hingga RM7,500 sebulan, katanya. 

Butiran lanjut mengenai pembangunan PR1MA Bandar Nusajaya akan diumumkan kemudian nanti. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment