My Add

Tuesday 10 April 2012

Polis Terengganu tumpaskan sindiket tipu peniaga

KUALA TERENGGANU, SELASA, 19 April, 2012: Polis Terengganu menumpaskan satu sindiket menipu peniaga apabila membeli barangan tanpa membuat bayaran dengan tertangkapnya empat lelaki di Kelantan, Pahang dan Pulau Pinang awal bulan ini. 

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Superitendan Khoh Ah Tiam, berkata dengan tertangkap suspek yang juga warga tempatan berusia antara 40 dan 55 tahun, polis dapat menyelesaikan sembilan kes membabitkan kerugian RM300,000 yang dilaporkan sejak tahun 2008.

"Sasaran mereka adalah kedai barangan elektrik, peniaga beras dan pengusaha ikan," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Menurutnya, modus operadi yang digunakan kumpulan ini amat mudah iaitu mereka menelefon peniaga bagi membuat tempahan dan kemudian akan mengirimkan borang tawaran serta memasukkan slip bank palsu kepada peniaga. 

"Kumpulan ini amat licik, mereka hanya membuat tempahan seperti beras sebanyak 10 hingga 20 tan tanpa membuat bayaran dan mereka menjual kembali kepada orang lain dengan harga yang lebih rendah," kata Khoh. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment