My Add

Thursday 3 November 2011

ACCIN bantah penganjuran Seksualiti Merdeka

KHAMIS, 03 November, 2011: Gabungan Pertubuhan Islam Bukan Kerajaan (Accin) semalam membuat laporan polis bagi membantah penganjuran Seksualiti Merdeka 2011 yang dilihat bagi menjayakan gerakan homoseksual di negara ini.

Laporan dibuat bagi menghalang penganjuran program yang menuntut pengiktirafan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kerana jelas bertentangan dengan tuntutan semua agama.

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terbabit ialah Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Malaysia (Prowaris), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim), dan Pergerakan Belia India Muslim Malaysia (Gepima).
 Roslan Mohd. Nor (tiga dari kanan)  ketuai NGO buat laporan polis 


Utusan Malaysia memetik Setiausaha Agung PUM, Dr. Mohd. Roslan Mohd. Nor sebagai berkata, sebagai sebuah negara Islam, tidak seharusnya wujud program itu kerana boleh menyumbang kepada keruntuhan moral masyarakat di negara ini.

Katanya, walaupun semua agama mempunyai banyak perbezaan dalam kepercayaan, namun masih berkongsi nilai moral yang sama iaitu berdosa sekiranya menghalalkan perbuatan haram seperti hubungan homoseksual.

"Justeru, kita meminta pihak berkuasa khususnya polis menyiasat dan bertindak tegas bagi menghalang program mahupun gerakan tersebut serta individu yang mengaku sebagai homoseksual.

"Tindakan perlu dilakukan berdasarkan peruntukan undang-undang sedia ada di mahkamah sivil dan syariah tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan," katanya ketika ditemui pemberita di Balai Polis Pantai di sini, hari ini.

Sementara itu, Presiden Prowaris, Feriz Omar berkata, penganjuran program itu adalah usaha mengangkat demokrasi liberal yang disokong oleh parti pembangkang.

"Demokrasi liberal yang mereka perjuangkan menuntut hak kebebasan mutlak yang dikatakan sebagai hak asasi manusia," katanya.

Ketua Biro Tugas-tugas Khas bahagian Undang-undang ABIM, Mohd. Khairul Anwar Ismail berkata, penganjuran program tersebut jelas melanggar deklarasi Kaherah mengenai hak asasi manusia dalam Islam.

"Malaysia antara negara anggota dalam Pertubuhan Persidangan Islam yang menegaskan kebebasan dan hak hidup bermaruah berdasarkan syariah Islam," katanya.

No comments:

Post a Comment