My Add

Sunday 1 January 2012

Bantahan demo 901 meningkat

KETUA Penerangan Pekida Kuantan, Yahya Mat Dollah (kanan) bersama anggota dari 11 NGO di seluruh negeri membuat laporan polis bagi menghalang perhimpunan 'Bebas Anwar 901' di IPD Kuantan, kelmarin.

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH, ILAH HAFIZ AZIZ, AZIZI MAJID dan KHAIRUL ABIDIN NUAR
KUALA LUMPUR, ahad, 01 Januari 2012: Jumlah laporan polis yang dibuat di seluruh negara bagi membantah usaha mengadakan perhimpunan haram 'Kempen Bebaskan Anwar 901' kini meningkat kepada 134 di seluruh negara, hari ini.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini menerima sebanyak 57 lagi laporan daripada pelbagai pihak yang membantah usaha mengadakan perhimpunan haram menjelang keputusan perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9 Januari ini.

Jumlah laporan itu diterima sehingga petang ini. Semalam, sebanyak 77 laporan polis dibuat di seluruh negara.

Kesemua laporan polis itu diterima di seluruh negara, antaranya mendesak PDRM segera bertindak memastikan perhimpunan haram di pekarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu dihalang.

Daripada jumlah itu, sebanyak 49 laporan polis telah dibuat di Selangor manakala 34 laporan lagi dibuat di seluruh Pahang.

Sebanyak 21 laporan polis turut dibuat di Perak, diikuti 11 di Sabah, Terengganu (6), Kuala Lumpur (4), Melaka dan Kedah (3) serta satu di Johor, Pulau Pinang dan Kelantan.

Di JOHOR, Ketua Wira Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) daerah Kulaijaya, Mohd. Farid Arifin berkata, perhimpunan haram ini mampu menimbulkan suasana huru-hara seperti mana demonstrasi haram yang pernah dianjurkan sebelum ini, katanya selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya semalam.

Di PERAK, Naib Presiden Pertubuhan Ayahanda Penasihat Insan Malaysia (Papim), Jarani Hasan meminta orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan haram itu kerana ia boleh menimbulkan ketegangan sekali gus menjejaskan keselamatan.

Di KEDAH, tiga laporan polis dibuat di Balai Polis Kuala Nerang meminta pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang cuba melancarkan perhimpunan haram itu.

Laporan dibuat oleh Che Kasa Awang, 55, mewakili Perkasa Daerah Padang Terap, diikuti Mohd. Khairuddin Mehat yang mewakili golongan pemuda Kampung Padang Nyior di Padang Terap.

Turut membuat laporan polis ialah Mohd. Rashidi Ya yang mewakili Persatuan Kelab Belia Malaysia (MAYC) Kampung Bendang, Padang Terap. - MM

No comments:

Post a Comment