My Add

Sunday 1 January 2012

Malaysia sedia hadapi kes H5N1 libatkan manusia

KUALA LUMPUR, AHAD, 01 Januari, 2012: Malaysia bersedia sekiranya berlaku sebarang kes Influenza A (H5NI) melibatkan manusia menerusi pelan Kesiapsiagaan Pandemik Influenza Kebangsaan (NIPPP) yang telah diaktifkan sejak 2006, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman.

Beliau berkata, Kementerian Kesihatan kini sedang memantau situasi terkini H5N1 melibatkan manusia di Shenzen, China seperti yang dilaporkan media.

"Jangkitan H5N1 di China itu melibatkan seorang lelaki berumur 39 tahun tetapi punca sebenar jangkitan itu belum diketahui,” katanya sambil menambah bahawa setakat ini tiada jangkitan daripada manusia kepada manusia dilaporkan.

Dalam satu kenyataan di sini, hari ini, Hasan berkata, orang ramai tidak perlu risau dengan kes H5N1 yang berlaku di China kerana ia kes terpencil dan setakat ini tiada jangkitan dikesan di kalangan 120 orang hubungan terdekat pesakit itu.

Berkata, sehingga kini tiada kejadian kes Influenza A (HFNI) di kalangan manusia dikesan di Malaysia dan pemantauan Jabatan Perkidmatan Veterinar Malaysia mengesahkan bahawa tiada sampel positif H5N1 di kalangan unggas di negara ini sejak 2007.

Beliau berkata, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sehingga 15 Disember lepas telah mengesahkan terdapat 57 kes H5N1 di seluruh dunia dengan 30 kematian yang melibatkan empat buah negara iaitu Mesir dengan 36 kes (13 kematian), Kemboja lapan kes (lapan kematian), Indonesia 11 kes (9 kematian) dan dua kes di Bangladesh.

Sebagai langkah pencegahan, Hasan menasihati orang ramai agar tidak mengunjungi pasar yang menjual unggas apabila mengunjungi negara-negara yang terlibat dengan jangkitan H5NI. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment