My Add

Tuesday 3 January 2012

Masyarakat India desak Ramasamy letak jawatan

MASYARAKAT India menunjukkan tanda bantahan terhadap badan Endowment yang didakwa mengambil tanah mereka di Jalan Siram Butterworth, Pulau Pinang, semalam.

BUKIT MERTAJAM, SELASA, 03 Januari, 2012: Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Profesor P. Ramasamy didesak meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Pengurusan Harta Wakaf Hindu (Endowment Board) negeri Pulau Pinang.

Desakan itu dibuat oleh masyarakat India dari sekitar Jalan Telaga Air, Butterworth yang mendakwa Ramasamy telah menyalahgunakan kuasa dengan membenarkan sebuah pusat membasuh kereta dan pusat jualan kereta terpakai dibina di atas tanah milik kuil.

Seorang wakil penduduk, S. Rajasegar, 46, berkata, tanah seluas 1.6 hektar itu adalah milik Kuil Mariamman manakala lembaga tersebut dilantik sebagai pemegang amanah.

“Penduduk di sini sering menjadikan tanah lapang ini sebagai lokasi upacara keagamaan kaum India dan sengaja dibiarkan kosong tanpa sebarang pembangunan.

“Tapi Ramasamy yang diharapkan dapat membantu orang India telah menyerahkan tanah itu kepada individu tertentu untuk dibangunkan sebagai pusat membasuh kereta dan pusat jualan kereta terpakai,” katanya.

Beliau ditemui selepas mengadakan demonstrasi secara aman yang disertai kira-kira 50 orang semalam.

Tambah Rajasegar, lembaga berkenaan tidak sepatutnya mengambil tanah milik orang ramai sewenang-wenangnya tetapi harus merujuk serta mendapat pandangan umum terlebih dahulu.

Jelas beliau, pihaknya tidak menghalang sekiranya dibina gerai-gerai jualan untuk membantu menambah pendapatan penduduk sekitar kerana ia memberi manfaat kepada golongan memerlukan.

“Kami kesal dengan tindakan Ramasamy ini kerana dia dilantik oleh rakyat bagi menjaga kepentingan orang India di Pulau Pinang namun beliau sendiri yang merampas hak orang India.

“Malah usaha kami untuk berbincang dengan pihak lembaga juga tidak dilayan seolah-olah kami tiada kepentingan di mata mereka,” ujarnya.

Rajasegar berkata, penduduk tidak teragak-agak untuk menuntut tanah itu melalui proses undang-undang dan akan melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sekiranya terbukti ada penyelewengan berlaku. - UM

No comments:

Post a Comment