My Add

Tuesday 3 January 2012

Kes UPSI: Kemukakan bukti

KUALA LUMPUR, SELASA, 03 Januari, 2012: Semua pihak yang tidak berpuas hati dengan insiden perhimpunan haram di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) baru-baru ini, digesa tampil dengan bukti masing-masing.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, langkah itu wajar bagi mengelak timbulnya sebarang fitnah berikutan insiden tersebut.

Walaupun tidak menafikan hak mahasiswa bersuara, namun beliau mahu golongan tersebut menggunakan saluran dan cara yang sesuai.

“Banyak saluran betul yang boleh digunakan. Contohnya, menerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam),” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Dalam pada itu, Saifuddin meminta semua pihak agar berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan berhubung insiden tersebut.

“Saya bimbang berlaku fitnah kerana terdapat banyak kenyataan dan istilah tertentu yang digunakan oleh pelbagai pihak ini tidak tepat dan sesuai,’’ katanya.

Berhubung tindakan pihak berkuasa terhadap mahasiswa berkenaan, beliau menegaskan, pihak polis mempunyai tanggungjawab menjaga keamanan dengan cara tertentu.

“Saya yakin tiada permusuhan antara pihak polis dan mahasiswa,’’ katanya. - UM

No comments:

Post a Comment