My Add

Saturday 11 February 2012

RM200j dibelanja untuk projek penyeragaman harga

TAWAU, SABTU, 11 Februari, 2012: Kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan membelanjakan sebanyak RM200 juta bagi melaksanakan Projek Penyeragaman Harga (PPH) di Sabah mulai tahun lalu hingga tahun ini, kata Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, daripada jumlah berkenaan, sebanyak RM67.5 juta dibelanjakan pada tahun lalu dan RM90 juta lagi untuk tahun ini bagi membayar kos pengangkutan barangan keperluan rakyat ke kawasan pulau dan pedalaman di Sabah bagi memastikan harga barangan sama seperti di kawasan pekan atau bandar berhampiran.

"Sebelum ini kawasan yang jauh di pedalaman dan kawasan pulau, penduduknya terpaksa membeli barangan dengan harga jauh lebih tinggi daripada kawasan bandar disebabkan oleh kos pengangkutan yang terpaksa ditanggung oleh pengangkut dan harga kos itu dipindahkan kepada pengguna.

"Jadi, dengan program PPH yang diperkenalkan, kerajaan akan menampung kos (pengangkutan tersebut). Tujuan kita ialah untuk memastikan di kawasan pedalaman dan pulau-pulau akan mendapat harga yang sama dengan harga di kawasan bandar atau pekan berhampiran," katanya.

Beliau juga berkata, pada masa ini di Sabah terdapat 90 Pos dan kerajaan bersedia menambah bilangannya bergantung kepada keperluan serta mematuhi syarat yang ditetapkan oleh kerajaan seperti lokasi kawasan serta keadaan pengangkutan ke kawasan berkenaan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment