My Add

Monday 27 February 2012

Pihak guna kuasa asing tiada tempat dalam negara demokratik


MAHATHIR Mohamad bersalaman dengan penuntut Universiti Malaysia Sarawak pada Konvensyen Kebangsaan Patriotisme dan Politik: Hala Tuju Sebenar di Samarahan, Sarawak, semalam. - BERNAMA

SAMARAHAN, AHAD, 26 Februari, 2012: Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pihak yang menggunakan kuasa asing untuk menjayakan cita-cita politik mereka tidak mempunyai tempat dalam sebuah negara demokratik.

Bekas Perdana Menteri itu menegaskan, golongan sedemikian juga tidak patriotik walaupun cita-cita politik mereka itu adalah sesuatu yang murni demi kebaikan negara.

Katanya, walaupun amalan demokrasi membolehkan semua rakyat menentukan kerajaan mereka, jika ia terdiri daripada kerajaan pilihan kuasa asing, maka negara itu sudah tidak bebas lagi.

"Seseorang yang patriotik tidak boleh membenarkan dia diperalat oleh kuasa asing untuk menjatuhkan pemerintah walaupun mereka mungkin tidak begitu prihatin kepada rakyat.

"Niat dan hasrat kuasa asing melakukan perubahan rejim adalah supaya rejim baharu itu dapat diperalat untuk melaksanakan agenda mereka," katanya ketika berucap pada Konvensyen Kebangsaan Patriotisme dan Politik: Hala Tuju Sebenar di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), di sini hari ini.

Hadir sama isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohamad Ali; Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta isteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib dan Naib Canselor Unimas, Prof. Datuk Dr. Khairuddin Ab. Hamid.

Dalam perkembangan berkaitan, Dr. Mahathir berkata, hak asasi manusia perlu diutamakan, namun semua pihak harus berjaga-jaga dalam mempromosikannya kerana ia dikhuatiri menyebabkan seseorang itu dijadikan alat kuasa asing tanpa disedarinya.

Sebagai contoh, katanya, hak untuk menyoal pemerintah merupakan satu perkara yang sudah diterima sebagai hak asasi, namun ia boleh digunakan secara halus pihak ketiga untuk kepentingan agenda mereka.

"Kalau kita persoal demi kepentingan negara, itu adalah baik tetapi mungkin soalan yang dikemukakan tersebut menepati kehendak pihak lain

"Secara jelas, kita perlu lebih setia kepada negara daripada setia kepada ideologi asing yang masuk ke dalam negara kita," katanya.

Mengenai sistem demokrasi pula, beliau berkata, ia bukanlah sesuatu yang mudah selain memerlukan rakyat yang boleh berfikir dan menilai.

Katanya, jika kita mengamalkan demokrasi dengan terlalu mengikut apa yang dilakukan pihak lain, kita bakal berdepan risiko untuk diperalatkan.

"Dengan itu, negara kita akan menjadi tidak stabil kerana setiap pemerintahan yang dirikan akan diruntuhkan kerana ingin mendirikan pemerintahan lain yang kononnya lebih baik tetapi akhirnya akan ditentang oleh satu pihak lain pula," tegasnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment