My Add

Friday 17 February 2012

Sistem E-Tukar Hak Milik Sementara diwajibkan

KONG Cho Ha melawat kaunter perkhidmatan JPJ selepas merasmikan Pejabat Baru Jabatan Pengangkutan Jalan Cawangan Batu Uban, Pulau Pinang, semalam.


PULAU PINANG, KHAMIS 16 Februari, 2012: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mewajibkan penggunaan sistem E-Tukar Hak Milik Sementara sebagai penyelesaian terhadap masalah proses pindah hak milik kenderaan yang sering menjadi rungutan orang awam.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, sistem yang diperkenalkan sejak Disember tahun lalu itu akan berkuatkuasa terhadap semua syarikat kenderaan terpakai di negara ini dalam masa terdekat selepas pemantauan mengenainya selesai.

"JPJ akan mewajibkan sistem ini untuk mengelak pelbagai masalah terhadap pemilik kenderaan lama serta melindungi kepentingan pengguna.

"Ketika ini JPJ hanya meminta semua syarikat kereta terpakai menggunakannya bagi mengelak berulang kes pemilik kenderaan berhadapan pelbagai masalah walaupun sudah menjual atau menukar dengan syarikat kereta terpakai," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan pejabat baru JPJ Cawangan Batu Uban di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan dan Pengarah JPJ negeri, Datuk Hassan Yaacob.

Sebelum ini kerajaan memutuskan untuk melaksanakan sistem berkenaan selepas JPJ menerima banyak aduan daripada orang ramai yang menghadapi pelbagai masalah walaupun selepas kenderaan masing-masing sudah dijual atau ditukar beli dengan syarikat kereta terpakai.

Cho Ha berkata, sistem tersebut merupakan satu transaksi pertukaran hak milik kenderaan yang memerlukan pendaftaran di JPJ dan dikenakan bayaran RM10 bagi membolehkan pemindahan nama kepada pemilik sementara.

"Pemilik kenderaan dan syarikat kenderaan terpakai perlu mengisi borang ditandatangani pihak syarikat, manakala slip diberikan kepada JPJ untuk tindakan lanjut dan syarikat kenderaan terpakai akan menjadi pemilik sementara kenderaan itu bermula dari tarikh borang ditandatangani sehingga kenderaan dijual kepada pelanggan baru," katanya.

No comments:

Post a Comment