My Add

Monday 2 June 2014

Siew Keong janji tunai manifesto

 * MAH Siew Keong bersalaman dengan peniaga sambil mengucapkan terima kasih selepas kemenangannya semalam dalam PRK Parlimen Teluk Intan di Pasar Besar Teluk Intan, Perak, semalam. - Utusan/Zulkarnain Mohd. Saidin
UTUSAN: Apa yang akan dilakukan selepas dipilih sebagai wakil rakyat baharu di Parlimen Teluk Intan?

SIEW KEONG: Ini merupakan cabaran yang besar. Saya akan cuba melaksanakan janji-janji seperti terkandung dalam manifesto BN. Ada beberapa program besar telah dirancang dan akan mengambil masa sedikit untuk dilaksana. Selain daripada itu, program-program kecil seperti proses membaik pulih akan dilakukan dengan segera. Saya tidak boleh menunaikan kesemuanya dalam tempoh satu tahun sahaja. Masih ada baki tiga ke empat tahun sebelum pilihan raya umum akan datang, jadi saya yakin mampu menunaikan 70 peratus manifesto saya dalam tempoh ini.

Bagaimana Datuk melihat per­ubahan pola pengundian pada PRK kali ini berbanding pilihan raya umum yang lalu?

Secara umumnya saya mendapat majoriti besar di peti undi Dewan Undangan Negeri (DUN) Changkot Jong tetapi tewas pada peti undi DUN Pasir Berdamar dengan majoriti yang lebih kecil berbanding sebelum ini. Kemenangan besar di Changkat Jong itu berjaya menampung kekalahan di peti undi Pasir Berdamar. Meskipun kemenangan saya adalah dengan jumlah majoriti yang tipis iaitu hanya 238 undi tetapi perlu diingat pada pilihan raya umum lalu saya tewas dengan majoriti 7,600 undi. Jadi, pada masa yang singkat iaitu dalam masa lebih kurang setahun kami dapat me­ningkatkan sokongan terhadap BN, ini adalah penca­paian yang membanggakan. Terima kasih kepada pengundi.

Adakah Datuk bersetuju kemenangan yang diperoleh sedikit sebanyak disebabkan oleh tindakan pengundi luar tidak pulang mengundi di Teluk Intan?

Semua orang berpendapat begitu, tetapi sebenarnya BN juga mempunyai peluang 50-50 untuk menang sekiranya semua pengundi luar pulang mengundi. Jentera kami ada menghubungi pengundi luar untuk meminta mereka pulang mengundi dan daripada itu, kami mendapati mereka mahu memberi peluang kepada saya kali ini. Tetapi malangnya mereka tidak dapat pulang. Selain itu, berdasarkan keputusan PRK ini, saya mendapati saluran empat dan lima iaitu pengundi baharu daftar serta orang muda menyumbang jumlah undi yang tinggi kepada saya. Malah, ada peti undi yang lebih tinggi berbanding saluran satu. Ini membuktikan bahawa pengundi muda juga mahu memberi peluang kepada saya untuk berkhidmat kepada mereka.

Apakah signifikannya kemenangan ini kepada Gerakan?

Sudah tentu kemenangan ini memberi anjakan baharu kepada parti Gerakan. Saya tahu ramai pihak di luar sana ‘mendakwa’ bahawa parti ini diambang kejatuhan, sekiranya saya selaku Presiden parti tewas kali ini, maka parti Gerakan akan menghadapi detik yang lebih sukar. Walau bagaimanapun, pengundi mahu memberi saya peluang. Kemenangan ini menjadi landasan kepada kami untuk bangkit semula dan ini adalah masa paling sesuai dengan momentum yang ada bersama saya.

Apa yang difikirkan sekiranya keputusan tidak memihak kepada Datuk?

Saya akan bersara. Saya telah tewas dua kali sebelum ini dan bertanding buat kali ketiga sebagai Presiden parti Gerakan. Sekiranya saya kalah kali ketiga, maka saya akan mengambil tanggungjawab penuh untuk berundur diri. Pembangkang memainkan isu kononnya saya tetap akan dilantik sebagai senator walaupun kalah tetapi saya ingin jelaskan di sini bahawa saya akan berundur sekiranya tewas dalam PRK kali ini tetapi nampaknya keputusan menunjukkan sebaliknya dan saya amat berterima kasih kepada jentera serta para pengundi. Saya sudah 20 tahun dalam politik dan tidak pasti berapa lama lagi saya mampu bertahan. Jadi, untuk tempoh beberapa tahun ini saya akan berusaha sehabis baik untuk berkhidmat kepada rakyat di Teluk Intan. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment