My Add

Sunday 1 June 2014

Tahniah BN tetapi perjuangan belum selesai

SEMEMANGNYA tiada siapa pun boleh menafikan bahawa Barisan Nasional (BN) berhak bergembira atas kejayaan calon parti itu, Datuk Mah Siew Keong merampas kerusi Parlimen Teluk Intan apabila menewaskan calon DAP, Dyana Sofya Mohd. Daud dengan majoriti 238 undi dalam pilihan raya kecil kawasan itu, semalam.

Siew Keong mendapat 20,157 undi berbanding Dyana Sofya yang memperoleh 19,919 undi. Jumlah undi yang diperolehi oleh Siew Keong tidak jauh bezanya dengan 20,089 undi yang beliau perolehi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Maknanya tidak kurang daripada 20,000 pengundi Teluk Intan terus setia bersama BN.

Bagi DAP pula, jumlah undi yang diperolehi Dyana Sofya sudah pasti mengecewakan mereka memandangkan pada PRU-13 jumlah undi calon mereka pada masa itu ialah 27,399 undi.

Dengan jumlah peratusan keluar mengundi 66.50 peratus dalam pilihan raya kecil kali ini berbanding 80.74 peratus pada PRU-13, ia memberi isyarat kepada BN, bahawa terlalu banyak ‘pekerjaan’ yang perlu dilakukan jika parti itu berhasrat untuk terus kekal di Teluk Intan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Apatah lagi, keseluruhan pengundi Cina yang majoritinya penyokong DAP dikatakan tidak keluar menunaikan tanggungjawab mereka atas beberapa sebab termasuklah tidak bersetuju dengan pemilihan Dyana Sofya sebagai calon dan merasakan sebarang keputusan pilihan raya kecil itu tidak memberi apa-apa kesan politik kepada pakatan pembangkang mahupun BN.

Inilah antara faktor yang turut menyumbang kepada kemenangan BN dan fakta ini tidak boleh diketepikan oleh BN biarpun kita sama sekali tidak menafikan kerja keras jentera parti itu dalam memastikan kemenangan memihak kepada Siew Keong.

Namun begitu kita perlu mengakui ada sedikit perubahan sikap dalam kalangan sesetengah pengundi Cina untuk memihak kepada BN apabila di peti undi Batu 12 contohnya yang dianggap kubu kuat DAP, BN berjaya menguasai 51.53 peratus undi sedangkan dalam PRU-13 DAP menang di peti undi tersebut dengan 68.5 peratus undi. Begitu juga ada peningkatan sokongan masyarakat itu kepada BN di peti undi Pasir Bedemar.

Bagaimanapun fakta-fakta ini belum membolehkan untuk BN terus bergembira dan berasa selamat di Teluk Intan. Cabaran bagi mengekalkan kerusi itu dalam Pilihan PRU-14 akan lebih getir. Tambahan pula jika mahu dibandingkan dengan majoriti 238 undi yang diperoleh BN, undi awal telah menjadi ‘penyelamat’ kepada parti itu memandangkan BN mendapat 375 undi dari peti undi tersebut.

Justeru BN perlu mengatur strategi daripada sekarang dan tidak lagi bergantung kepada pendekatan lapuk termasuk menyerang peribadi calon lawan untuk meraih sokongan seperti mana berlaku dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Teluk Intan.

Sebaliknya BN harus terus berusaha menaruh keyakinan kepada pengundi-pengundi khususnya pengundi Melayu dan India untuk kekal bersama parti itu dan menyakinkan pengundi Cina bahawa sokongan mereka kepada DAP dan parti pembangkang tidak akan membawa apa-apa faedah demi masa depan mereka.

Tidak perlulah lagi BN bercakap atau bernostalgia dengan jasa-jasa parti itu kerana ia sememangnya sudah tercatat dalam sejarah tetapi apa yang lebih penting memberi keyakinan kepada pengundi-pengundi di seluruh negara bahawa hanya parti itu paling layak memerintah negara ini.

Sesungguhnya, sementara kejayaan di Teluk Intan berhak diraikan namun janganlah sampai ia menjadi medan untuk BN berasa kembali kukuh kerana pembangkang tidak pernah ‘tidur’ dalam agenda mereka memerintah negara ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment